2014. október 3., péntek

Nem fogy a zöldség és a gyümölcs? - Tippek nem csak anyukáknak

Előfordulhat, hogy a nyers gyümölcsből és főként nyers zöldségből csak keveset hajlandóak elfogyasztani csemetéink. Mit tehetünk ebben az esetben?

Piros turmix fogyasztása közben
Egy apró trükkel eltüntetjük a gyümölcsöt és a zöldséget és helyette egy finom, édes üdítővel állunk elő. Persze nem a boltban vesszük, hanem a friss zöldséget és gyümölcsöt turmixoljuk le :) 

A turmixkészítésről már írtam a Miért jó a zöld turmix? és a számomra bevált Zöld turmix receptjét almával és spenóttal is megosztottam már. A turmixolásban az a jó, hogy a tápanyagok megmaradnak, édesítés nem szükséges (banán, alma sokat édesít a turmixon), végtelen variációban tudunk turmixokat előállítani, ráadásul még el is fogynak :) Ha turmixhoz adunk egy kis citromlevet, akkor a turmix színe sokáig élénk marad. Így akár egy napig is eláll a hűtőben és akár rá is járhatunk. Nagyobb teljesítményű (min. 600 Watt) turmixszal érdemes nekilátnunk, hogy minél krémesebb állagot tudjunk elérni. Hogy mennyire hagyjuk sűrűre, ízlés kérdése, szívószállal az igazán sűrűt is el lehet fogyasztani :)

Smoothie készítése
Már egész pici kortól elkezdhetjük hozzászoktatni a babát a turmixok fogyasztásához, persze mindig csak az engedélyezett gyümölcsökből és zöldségekből. Így már korán megszokja az ízüket, és később a természetes ízeket részesíti majd előnyben a túlzottan édes dolgokkal szemben. A gyümölcs- és zöldségturmixok (smoothie) fogyasztása külföldön elég elterjedt, itthon is érdemes lenne népszerűsíteni, mert igen egészségesek.

Nóra, akinek két tündérkét kellett a lelkesebb gyümölcs- és zöldségfogyasztása rábírni,  megosztotta velem a turmixkészítési tapasztalatait, amelyek igen hasznosak lehetnek mindenki számára, így beleegyezésével szeretném veletek is megosztani tippjeit és gondolatait:
Zöld turmix fogyasztása közben
Hát, nem túl szofisztikáltan adjuk elő, beletesszük, ami épp van :). Kb. harmada zöld (spenót, sóska, brokkoli, saláta), és mindenféle gyümi (alma, barack, szilva, szőlő, dinnye, narancs, befőttek (cukormentesen az igazi) is, tényleg mindent beleteszünk). Banánnak kell benne lennie, mert attól édes és krémes :)

A káposzta nem vált be, mert az csípős ízű nyersen. Télire ki szeretném próbálni az avokádót, meg menni fog bele dió is. A gyömbérest is mindenképpen ki szeretném próbálni. Csíráztatok magokat, azokat is bele lehet tenni.
Egyáltalán nem érződik a zöldség-íz, vagy a nyers íz, ha van benne elég édes gyümölcs. Arra kell vigyázni ezen kívül, hogy ne legyen túl sűrű, mert azt nehéz inni, ne legyen darabos, és elkészítés után azonnal igyák meg, mert gyorsan leülepszik és megbarnul, és úgy már nem olyan guszta :)
Ha megszokták, az azért jó, mert sokszor nem érnek rá megenni a gyümölcsöt, ráunnak, hogy elrágják az adagjukat :) így pedig fél perc alatt legurítják, és már mehetnek is tovább :)

Ha egy gyerek nincs szokva a zöldségek fogyasztásához, akkor elsőre riasztó lehet neki a zöld lötty  látványa, és lehet, hogy megkóstolni sem hajlandó. Ilyenkor nyilván nem érdemes erőltetni, a 100% gyümölcsitalokkal (tehát először csak gyümölcsöket turmixoljunk össze zöld részek nélkül) kell kezdeni, és ha azt megszokta, akkor lehet bele fokozatosan egyre több zöldet csempészni. Iskolásoknak érdemes elmagyarázni leegyszerűsített, játékos nyelven, hogy miért egészségesek a nyers ételek. (Marcsiék most tanulták, hogy a zöldségek elveszítik vitamintartalmuk egy részét főzés során.) 

Képek: flickr.com