2015. január 12., hétfő

Tényleg egészségtelen a cukor? - Fehér cukor, répacukor, finomított cukor és kristálycukor

A cukor tényleg egészségtelen? Sok mendemonda kering a fehér cukorról (más néven: répacukor, finomított cukor vagy kristálycukor), de melyiknek hihetsz?

A finomított cukor sajnos tényleg káros a szervezetünkre és fogyasztása ellen számos érvet fel lehet sorakoztatni. A következő írásban szeretném a saját tapasztalataimat megosztani a finomított cukor fogyasztásával kapcsolatban. Igyekeztem a feltett kérdésekre tudományosabb, de azért gyakorlatias válaszokat adni.

A fehér cukor káros hatásai 
Tényleg egészségtelen a cukor?


A fehér cukor káros hatásai közül én személy szerint a következőket tapasztaltam:
  • bőrproblémák,
  • fáradékonyság,
  • hangulatingadozás
  • megmagyarázhatatlan ingerültség, feszültség
  • koncentrációs problémák
  • cukorfüggőség.

Mihelyt a cukor fogyasztását elhagytam, ezek a problémák megszűntek. Azóta az ízérzékelésem is átalakult és a természetesen édes ételeket szeretem. Sajnos, ha valami úton-módon mégis cukor kerül az ételembe (szinte mindenben van), akkor ezt azonnal meg is tapasztalom a bőrömön és az emésztésemen is...

Még rosszabb a helyzet, ha emellett még finomliszt és más nem természetes hozzávaló is kerül az ételbe, ill. ha az adott étel alig tartalmaz tápanyagot. 

A fenti tünetekre persze van magyarázat, ha neked is vannak hasonló problémáid és szeretnéd ezeket megoldani, igen hasznos lehet számodra a következő írás.

Mi a gond a finomított cukorral?


A legnagyobb gond a finomított cukorral, hogy finomítással állítják elő, amely során egy nem természetes, denaturált termék keletkezik: A finomított cukor nem tartalmaz tápanyagokat és hihetetlenül tömény (cukorrépa cukortartalma 18 %, a cukoré 95%). A csomagoláson olvasható, hogy megfelelő tárolás mellett korlátlan ideig megőrzi a minőségét (húha!!!). Erről a műanyag jut az eszembe, ami ugye elég ellenálló, míg például a természetes fa előbb-utóbb elkorhad. Vagyis műanyagot eszünk? Tulajdonképpen igen... A természetes anyagok egyik velejárója, hogy rövidebb ideig tarthatóak el. Amit talán sokan nem is gondolnánk, hogy az arra érzékenyeknél a cukor is képes függőséget okozni. Először csak 1 szeletet veszünk a sütiből vagy a csokiból, majd még egyet, és még egyet... És ez nem az édességeken múlik, hanem azon, hogy mi van bennünk. Rendszeresen fogyasztom is a blogban található finomított cukor és finomliszt mentes desszerteket, de ezeknél ezt nem tapasztaltam még egyszer sem.

Finomított cukor

"A cukor egy teljesen halott anyag. Mesterségesen előállított, finomított kivonat. Csak kalorikus értéke van. A szervezetbe jutva elrabolja a már birtokolt tápanyagokat. Akik cukrot fogyasztanak, alkoholisták, anélkül, hogy tudnának róla (Dr. Shelton)."

Mi a gond azzal, hogy a finomított cukor nem tartalmaz tápanyagokat? 

 
A táplálékaink normál esetben - ha természetesek - tartalmazzák azokat a vitaminokat és nyomelmeket is, amelyek ahhoz szükségesek, hogy megemésszük őket. Mivel finomított cukorból (és finomlisztből, stb.) ezek hiányoznak, a szervezetünk ezeket saját magától kénytelen elvonni. Többek között a kalciumot a csontjainkból, ami szerepet játszik a csontritkulás kialakulásában.

Miért baj, hogy a finomított cukor tömény?


Ez akár lehetne jó is, hisz akkor egyszerűen kevesebbet kellene belőle használni, és még jól is járnánk. Persze nem ennyire egyszerű a helyzet. A szervezetünk nincs felkészülve erre a természetellenes formára (tulajdonképpen a mosógép se szereti az öblítőkoncentrátumot, ecettel viszont jól működik), nem tudja maradéktalanul megemészteni, így a maradék cukor egyszerűen megerjed. Talán mindenki tapasztalta már, hogy cukros étel fogyasztása, főleg ha mondjuk ebéd után valamilyen desszert fogyasztását követően, puffadást okozhat.

Együnk-e műanyagot - azaz szüksége van a szervezetünknek a finomított cukorra?


Nincs, a finomított cukor a dietetikusok szerint sem sorolható a táplálékaink közé. Az ajánlások szerint a teljes energiabevitelnek maximum a 10 százaléka származhatna finomított cukorból. Ez egyébként nem kevés, persze egyedi, hogy ki mennyire érzékeny a cukor fogyasztására.

Bár a szénhidrát az egyik fő táplálékunk, a finomított cukor egy egyszerű, üres szénhidrát (nulla kalóriás), amire egyáltalán nincs szükségünk. Ha már édesíteni szeretnénk, érdemes természetes forrásokat választanunk, mint például a méz, a gyümölcsök, a nádcukor, a nyírfacukor, a stevia. A szénhidrátok közül inkább az összetett szénhidrátok fogyasztása javasolt, idetartoznak például a teljes kiőrlésű lisztek vagy a barna rizs és alternatív gabonafélék (köles, bulgur, stb.).


Milyen káros hatásai vannak a finomított cukornak?


Fontos megjegyezni, hogy finomított cukor valamennyi káros hatása arra vezethető vissza, hogy egy mesterséges, tápanyagot nem tartalmazó dologról beszélünk. A számos negatív következményből a következőket szeretném kiemelni:


1. Vitamin- és nyomelemhiányt okoz


A finomított cukor B1 vitamint von el a szervezetből. Ennek következménye a fokozott idegesség, agresszivitás, székrekedés és légzési nehézség, de ide sorolhatóak a koncentrációs problémák is. A fehér cukor savasító hatása miatt kalciumhiányt idéz elő. A kalciumhiány csontritkulást, fogromlást és angolkórt okozhat.

A gyerekek többek között azért is édesszájúak, mert a sok hús és sós étel miatt a szervezet kiegyensúlyozásra törekszik. Azonban ez tipikusan az az eset, amikor az egyik lyukat úgy tömöm be, hogy közben három másik keletkezik helyette. Ezért is különösen fontos, hogy már kisgyermekkortól kezdve a természetes ízek kerüljenek előtérbe.

2. Fáradékonyság

 
A cukorfogyasztás hatására felszaporodik a piroszőlősav a vérben, ami fáradékonysághoz vezet. Gyakori rosszulléteket eredményez, mely szorongó érzésekkel járhat együtt. Az izomgörcsök és az izgatottság is visszavezethető a megnövekedett mennyiségű piroszőlősavra. Ezt a saját bőrömön is tapasztaltam, igen kellemetlen érzés, és jelentős szerepet játszott abban, hogy a cukor fogyasztásával felhagyjak.

A cukor hirtelen emeli a vércukorszintet, amely rövid időn belül újra leesik. Az ingadozó vércukorszint kihat a teljesítményünkre is. A stabil teljesítmény érdekében a vércukorszint stabilizálása lenne a cél, amelyet elsősorban a természetes  szénhidrátok  tudnak biztosítani.  A fehér cukor csökkenti a várható életkort. Ha egy ember amúgy száz évig élne, a cukros étrend hatására csupán hetven évig fog. A fehér cukor károsíthatja a magzatot, nő a visszamaradottság veszélye!

3. Elhízás 


A finomított cukor fogyasztása nagymértékben hozzájárul a túlsúly kialakulásához. Ez részben a magas inzulinszinttel magyarázható zsírraktározás miatt következik be. A túlsúly kialakulásában szintén szerepet játszik, hogy a szervezet éhes marad, hisz nem kapta meg a szükséges tápanyagokat, sőt, azokból még hiány is keletkezhet. Ezt úgy érzékeljük, hogy hamar megéhezünk és/vagy még többet akarunk enni.

4. Bőrbetegségek


A bőrbetegségek közül az akne és a dermatitisz kialakulásában és fenntartásában a cukor komoly szerepet játszik.

5. Szív- és érrendszeri megbetegedések


Nem csak a magas vérzsírszint és a mész rovására írható a szívinfarktus, a cukorfogyasztás is nagyban elősegíti. A jelenség magyarázata: a cukor megköti a koleszterint, visszatartja a vérben. Magas vércukorszint esetén a vérlemezkék könnyebben összecsapzódnak. Ez nagymértékben fokozza a trombusképződés kockázatát.

6. A cukorbetegség


A finomított cukor fogyasztása megterheli a hasnyálmirigyet, az inzulintermelő béta-sejtek kimerülnek. A szervezet számtalan tartalékkal rendelkezik, az egyik ebből az inzulintermelés képessége. A hasnyálmirigyünk körülbelül ötszáz évre van kalibrálva. Az emberek a túlzott cukorfogyasztás segítségével képesek negyven-ötven év alatt elhasználni!
 

7. Köszvény és csontritkulás


A cukorfogyasztás növeli a vér húgysavtartalmát, mivel megköti azt a vérben. A megnövekedett mennyiségű húgysav egyrészről savasít, ezzel közömbösítésre készteti a szervezetet. A csontokból kalcium áramlik a vérbe, megszüntetni a savasságot. Másrészről a magas húgysavszint elősegíti a köszvény kialakulását.


Összegzés


A civilizációs étrend irdatlan mennyiségű cukrot tartalmaz. A cukorfogyasztás egy évszázad alatt a kétszázszorosára nőtt. Nagyon sok olyan élelmiszer tartalmaz cukrot, amelyről nem is hinnénk. Érdemes elolvasni az élelmiszerek címkéjét.