2016. január 13., szerda

13 + 1 dolog, ami a Te fitti konyhádból sem hiányozhat

Egészségesen szeretnél sütni és főzni, de valamilyen hozzávaló mindig hiányzik a polcról? A következő lista segít abban, hogy egészséges alapanyagokkal töltsd fel a konyhád és kamrád polcait

13 + 1 dolog, ami nem hiányozhat a konyhádból
A következő listán csoportokba szedtem azokat az alap- anyagokat, egyéb hozzávalókat és élelmi- szereket, amelyeket mindenféleképpen érdemes otthon tartanunk, ha szeretnénk egészségesen sütni és főzni. 

A Fitti konyha blog receptjeit is ezekből a hozzávalókból készítem. 

A csoportokon belül természetesen mindenki kiválaszthatja az ízlésének megfelelő gabonafélét, lisztet, édesítőszert. Kombináljuk minél változatosabban a hozzávalókat, a változatos táplálkozás az egészséges táplálkozás nélkülözhetetlen alappillére.
  1. Gabonafélék: barna rizs, bulgur, köles, hajdina, árpa, tönkölybúza, zabpehely, búzacsíra, búzakorpa, zabkorpa, stb.
  2. Lisztek: durum simaliszt, Graham-liszt, teljes kiőrlésű lisztek vegyesen, zabpehelyliszt, rizsliszt, lenmagliszt
  3. Durum tészta, teljes kiőrlésű tészták ("tojásos-finomlisztes" tészták nem!)
  4. Hüvelyesek: bab, lencse, csicseriborsó, stb.
  5. Fűszerek: friss és szárított zöldfűszerek, vega-mix (nátrium-glutamátot/ízfokozót tartalmazó fűszerek nem!), fűszerpaprika, kurkuma, curry, bors
  6. Édesítőszerek: méz, stevia, nyírfacukor/xilit, eritritol, nádcukor
  7. Zöldségek: 2-3 féle mirelit zöldség, szezonális zöldségek, salátának valók
  8. Gyümölcsök: friss szezonális gyümölcsök, citrom, télen: mirelit málna, eper, erdei gyümölcs
  9. Olajos magvak: dió, mák, lenmag, lenmagpehely, szezámmag, mandula, stb.
  10. Húsok*: sovány húsok (csirke, pulyka, hal, ritkábban sovány sertés és marha)
  11. Tejtermék*: (cukrozatlan) túró, joghurt, tejföl, kefír, stb. (házi a legjobb)
  12. Tojás*
  13. Zsiradékok: kókuszzsír, sütéshez való étolajok, hidegen sajtolt olívaolaj, lenmagolaj, stb. (állati eredetű zsiradékok kisebb mennyiségben*: vaj, kacsazsír, stb.)
+ Csokoládé: minimum 70%-os kakaótartalmú étcsokoládé 

* Állati eredetű élelmiszerek: Minél kevesebb, annál jobb! Én a békés növényevést támogatom, mert nekem minden szempontból ez vált be. Körülményeidtől, lehetőségeidtől függően igyekezz Te is minél több növényi eredetű élelmiszert fogyasztani és az állati eredetűeket minimálisra csökkenteni vagy szintén elhagyni.